Dat zeilt voortreffelijk zeg, wat een fijn schip! Ook het weer zit mee….

Na een prima nacht in de haven van Dintelmonde liggen we te wachten voor de Volkeraksluis. Ook onze hond Milo vindt het allemaal reuze spannend maar mooi. En spannend wordt het….

Maar als we het Hollands Diep op draaien krijgen we ineens Bft 7 op de kop met golven van ruim een meter….. Oeps. Tot overmaat van ramp begeeft ons roer het. Snel de werkhaven “De rode Vaart” in op de motor. Gelukkig is die vlakbij. De zeilen en de mast móeten immers zo snel mogelijk naar beneden. De doorvaarthoogte onder de Moerdijkbruggen blijkt bovendien maar 8 meter te zijn! Maar dat strijken lukt gelukkig allemaal zonder schade. Een lange reis met een klappend los roer, hele hoge golven en volop buiswater volgt. Terug naar Breda, want de boot moet weer uit het water….. Gelukkig laat de 10 pk Honda ons niet in de steek. We hebben deze power ineens hard nodig! Maar koud dat ik het inmiddels heb…. kletsnat en een buitentemperatuur van 6 graden Celcius, brrrr.  Om 00.15u ’s nachts komen we uiteindelijk verkleumd aan in de haven van Breda, waar Chris inmiddels de kachel heeft aangemaakt en warme koffie gezet!!

Zoals je al zag lag het roer flink los….. de hele bovenkant was losgescheurd langs de rand….. Een extra versteviging wordt nu in de roertrommel aangebracht, met daarop vastgelast de afdekplaat.

Averij aan het roer, dát moet nooit meer kunnen gebeuren, mét genoemde extra RVS verstevigingen, last Chris alles vakkundig aan elkaar. Zelfs de as die door de roerkoning loopt wordt nu uitgevoerd in massief RVS, Beresterk dus.

Ziezo, het roer hangt er weer onder, dat valt er nooit meer af….. Nu nog wat afwerken en varen maar!

Extra verstevigingen.