maststrijkinrichting

Eerst maar eens concentreren op de maststrijkinrichting. Met de hulp van Chris, de havenmeester, hebben we een goed plan bedacht. Twee dikwandige RVS buizen, die op de juiste lengte afgeslepen zijn worden wat gebogen en aan de top wordt hier een plaat gelast. Aan beide uiteinden komen vervolgens twee draadeinden waarop het geheel kan scharnieren.

top mastsrijk

Op de plaat die aan de top is gelast komen dwars erop ook twee platen met voorgeboorde gaten. Hier kan boven de voorstag en onderaan het dubbele blok bevestigd worden.

Strijkinrichting topstuk

Onderaan een mooie bevestigingsplaats van de dubbele takel.

wantputting

Ook beide wantputtingen aan bak- en stuurboord, die op een lijn staan met de plaatsing van de mast, worden voorzien van een plaat met een voorgeboord gat. Hier vallen de beide draadeinden van de strijkinrichting in. Past alles? Werkt het goed? Het resultaat ziet en leest u op de volgende pagina!

maststeun

Natuurlijk moet de mast ook steun vinden als deze gestreken is. Daarvoor heb ik een RVS “bok” gemaakt van massief RVS die op de preekstoel achter geklikt kan worden en met een borging stevig kan worden vastgezet. De buitenboordmotor blijft op deze manier toch prima binnen bereik.